Politechniczne Klasy Akademickie to zaangażowana grupa uczniów szkół średnich z województwa wielkopolskiego aktywnie współpracująca z Wydziałem Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej na zasadzie porozumienia podpisanego przez Prorektor Politechniki Poznańskiej ds. studentów i kształcenia oraz Dyrektora Liceum. W ramach porozumienia pracownicy WIMiFT przygotowują wykłady dostatnio wsparte demonstracjami, prowadzą zajęcia w I pracowni fizycznej oraz udostępniają specjalistyczne laboratoria, z których korzysta młodzież szkół średnich.
W skład Politechnicznych Klas Akademickich wchodzą uczennice i uczniowie ze szkół średnich:
III Liceum Ogólnokształcącego im. Świętego Kantego w Poznaniu, ul. Strzelecka 10,
V Liceum Ogólnokształcącego im. Klaudyny Potockiej w Poznaniu, ul. Zmartwychwstańców 10,
VII Liceum Ogólnokształcącego im. Dąbrówki w Poznaniu, ul. Żeromskiego 8/12
VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. H. Cegielskiego 1,
IX Liceum Ogólnokształcącego im. Karola Liberta w Poznaniu, ul. Warzywna 24,
Zespołu Szkół nr 2 im. ppłk dr Stanisława Kulińskiego w Wągrowcu, ul. Kościuszki 49,
Liceum Ogólnokształcącego im. Marszałka J. Piłsudskiego w Słupcy, ul. Plac Szkolny 1,
Liceum Akademickiego Da Vinci w Poznaniu, ul. Kutrzeby 10,
Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców
im. błogosławionej Natalii Tułasiewicz w Poznaniu, ul. Głogowska 92.

Program Politechnicznych Klas Akademickich RA 2024/2025
„Mechanika – zasady dynamiki i ruch obrotowy”.
11 października 2024 roku, po powitaniu młodzieży oraz nauczycieli przez prodziekana ds. kształcenia dr hab. inż. Wojciecha Koczorowskiego, prof. PP odbył się wykład poparty demonstracjami fizycznymi, podczas którego omówiono trzy zasady dynamiki Newtona, siły bezwładności, zasadę zachowania pędu, zjawisko odrzutu, zderzenia sprężyste i niesprężyste, momenty sił, przemiany energii w ruchu obrotowym oraz zasadę zachowania momentu pędu. Demonstracje I, II zasady dynamiki Newtona oraz zderzeń sprężystych i niesprężystych zostały zaprezentowane przy pomocy 2,5m toru powietrznego.
„Drgania i fale”
15 listopada 2024 roku przed wykładem uczniowie zwiedzali budynki Politechniki Poznańskiej, a w tym: Laboratorium Cienkich Warstw, Laboratorium Mikroskopii Konfokalnej, Laboratorium Fizyki Powierzchni, Laboratorium Wytwarzania Nanomateriałów, Laboratorium Analiz Nanomateriałów oraz Laboratorium Elektrochemii.
Następnie naukowcy przeprowadzili wykład bogato wsparty demonstracjami fizycznymi, podczas którego omówiono metody wywoływania drgań, zjawisko rezonansu, powstawania fal i ich rodzajów, nakładania się drgań i fal, a także polaryzacji. Poza tradycyjnym wahadłem matematycznym i fizycznym, podczas wykładu zaprezentowane zostały wahadła: magnetyczne, podwójne, Rotta, falowe oraz model Bossa. Nieodzownym elementem wykładu była prezentacja rur Rijkiego, rury Kundta oraz ogniowej rury Rubensa.
„Elektromagnetyzm”
W piątek, 13 grudnia 2024 roku, podczas wykładu szczodrze wspartego demonstracjami, zaprezentowane zostały zagadnienia dotyczące elektrostatyki, przepływu prądu, magnetyzmu oraz elektromagnetyzmu, począwszy od prezentacji własności bursztynu, zasady działania elektroskopu, generatora Van de Graaffa, maszyny elektrostatycznej, młynka Franklina, poprzez magnesy, elektromagnesy, autotransformator, cewki, zasilacze, itp. Podczas zajęć wykładowca sprawdzał opór słuchaczy oraz czy przepływa prąd w wodzie destylowanej i kranowej. Zademonstrowane zostały lewitacje diamagnetyków. Na koniec wyjaśniona została metoda odpalania sztucznych ogni za pomocą kuli plazmowej.
„Optyka”
10 stycznia 2025 roku odbył się wykład, podczas którego zaprezentowano w jaki sposób można zmusić ciało do świecenia, na czym polega odbicie, a na czym załamanie światła, co to jest interferencja, dyfrakcja oraz polaryzacja światła. Ponadto uczniowie dowiedzieli się na czym polega kwantowa natura światła oraz rozproszenie światła. Do pokazów wykorzystane zostały różnego rodzaju lasery, źródła światła białego, zwierciadła, polaryzatory, siatki dyfrakcyjne, układy ze szczelinami, pryzmaty, kryształ dwójłomny, soczewki, model oka, mikrofale.
Wszystkie wykłady zostały przygotowane i prowadzone przez uznanych, w środowisku fizyków, popularyzatorów nauki (dr inż. Adam Buczek, prof. PP, dr Krzysztof Łapsa, mgr Dorota Gołębiewska).
W roku akademickim 2024/2025 uczniowie, w ramach porozumienia, odbywają zajęcia w I pracowni fizycznej gdzie wykonują doświadczenia, a następnie opracowują wyniki i opisują wnioski w raporcie. Spotkania odbywają się po uprzednim, indywidualnym umówieniu się z pracownikiem WIMiFT. Zajęcia prowadzą młodzi i znakomici naukowcy: dr inż. Michał Kotkowiak, dr inż. Kamil Kędzierski, dr inż. Karol Rytel.